موج تازه کاهش نرخ ارز متاثر از نتیجه انتخابات آمریکا و رشد بی رویه قیمت کاغذ و ماشین مهاجران از گذشته باعث کاهش قیمت ها در بازار بی مشتری خودرو است.

اخبار:افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته و کاهش قدرت خرید مشتریان در این زمینه تشدید رکود حاکم بر بازار ارائه شده است که این روزها حتی کاهش نرخ ارز و افت 15 تا 200میلیون ایران قیمت برخی از خودروهای داخلی و وارداتی نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نداشته است. اگر چه صدای زنگ کاهش قیمت خودرو موجب تکاپوی کارگزار برای فروش خودروهای صفرکیلومتر حتی ارائه تخفیف بیشتر اما به دلیل نزولی بودن روند قیمت ، خریداری شده کمتر به دلیل امکان کاهش بیشتر قیمت ها ، و غیره. برای خرید خودرو, خطر می کند. این شرایط این امکان را برای خریداران واقعی به جلو نگاه به کاهش قیمت بیشتر حتی با کاهش نسبی قیمت ساخته اند. از سوی دیگر موج ارزانی خودرو در نتیجه افزایش تعداد فروش و تقلا برای فروشندگان وسایل نقلیه صفرکیلومتری در فضای مجازی که صاحبان آنها تا 2هفته پیش به انتظار یک موج تورم ناشی از قیمت دلار با انتخاب مجدد مغلوب ساختن پیشی جستن در انتخابات آمریکا خودرو دپو کرده اند. رای پراید111 که در شرکت به سمت بالا قیمت به مرز 160 میلیون تومان و یا پژو206 تیپ2 به مرز 250میلیون تومان نزدیک شده بود در این روز به ترتیب به 115 تا 120 و 219 220 میلیون تومان کاهش می یابد و برخی از فعالان بازار احتمال کاهش قیمت پراید111 کمتر از 100میلیون تومان در صورت تداوم سیر نزولی نرخ ارز خبر داد.

تندتر پالس ، پایین تر از قیمت ماشین

بررسی قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته و ابتدای هفته نشان داد نزولی قیمت خودروهای پرتیراژی است که در طول چند ماه گذشته روند افزایش قیمت آن نقل قول مراسم اغلب خانواده ها بود. این کاهش قیمت در شرایطی که خودروسازان موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت های جدید برای برخی از محصولات خود را اعلام کرده اند وجود دارد که تخمین زده می شود بیش از 30 درصد برخی از این خودروها توسط خودروسازان ، ، با این حال با حاشیه قیمت از بازار فاصله قابل توجهی است و همان قیمت باعث بخت و اقبال از خریداران به گام در وسایل نقلیه جدید از پیش ثبت شده ، قیمت های داخلی افزایش یافته است ، جدید است. تب خشم ، از دست دادن ، قیمت ، کاغذ ، خودرو ، عدم وجود این رقم ، که ، مانند تغییر قیمت روزانه و ساعتی از ماشین در طول زمان برآورد شده است. این روزها نیز افت 10 الی 200میلیون قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی را مشاهده می کنیم.

فروکش اثرات روانی تحولات سیاسی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان از گفت و گو با واشنگتن پست اعلام کرده بود که اگر کاهش قیمت دلار به محدوده کمتر از 20هزار تومان, قیمت کاغذ در بازار خودرو شکسته خواهد شد. گفت: موتمنی تاکید رسیدن نرخ ارز به محدوده حتی احتمال کاهش قیمت هر دستگاه پراید کمتر از 100میلیون دلار نیز وجود دارد; در واقع با تخلیه حباب دلار نرخ ارز و کاهش فاصله نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو, قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی واقعی خود نزدیک می شود. اما با وجود کاهش قیمت خودروهای برخی از کارشناسان بر این باورند که تاثیر روانی تحولات سیاسی آمریکا در کاهش نرخ ارز و تداوم سیر نزولی قیمت خودرو نیز مقطعی خواهد بود ... که استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به آن گفت:تغییرات اخیر در فضای سیاسی بین المللی ، نمی تواند به عنوان محبوب مردم فکر می کنم از مزایای اقتصاد باشد ؛ که در خوشبینانه ترین حالت نرخ دلار در محدوده 20هزار تومان تثبیت شده است و این میزان نمی توان انتظار کاهش شدید قیمت ها در بازار خودرو و کالاهای دیگر بودند. امیرحسن قدرت مقاومت فعالان بازار خودرو در مقابل سیر نزولی قیمت و گفت:در این شرایط اگر قیمت خودرو در بازار به 600 میلیون تومان رسیده و امکان کاهش نرخ آن به نصف مقدار که وجود دارد این است که شرکت کنندگان در بازار در مقابل کاهش قیمت مقاومت می تواند کار کند. به گفته وی در هفته های آینده, چند, حباب قیمتی خودرو به خصوص خودروهای خارجی مرخص می شود اما در مجموع قیمت تمام ماشین ها متناسب با نرخ ارز دلار کاهش خواهد یافت نمی شود. گول زدن از تاثیر این شرایط در رکود شدید بازار خودرو, و گفت:زمانی که مردم انتظار دارند که قیمت خودرو در حال سقوط بیشتر خواهد شد.... خرید یک وسیله نقلیه ، رد کرده است ، و این رکود اقتصادی را تشدید کرده است ، حاکم بر بازار می تواند باشد. با این روند کاهش قیمت ها و تشدید رکود بازار خودرو در ماه های آینده قابل پیش بینی است. نعمت الله کاشانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان نیز با اشاره به سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی از اواسط هفته گذشته گفت: "از دست دادن 10 تا 15میلیونی قیمت اتومبیل های داخلی, و غیره. در حال سقوط به 50میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و کاهش بیش از 200میلیون ایران, قیمت ماشین های خارجی که از اواسط هفته گذشته آغاز شده بود در اولین روز از هفته جاری نیز با شدت بیشتری ادامه داد.